FasciaMethod

Kehonhuolto on yksi tärkeä tekijä monipuolisessa treenissä ja palautumisessa. Faskian merkitys ihmisen liikuntaelimistön hyvinvoinnille on avautunut vasta viime vuosina. Faskia on koko kehon kattava sidekudosverkosto, joka ympäröi lihaksia ja sisäelimiä monessa eri kerroksessa ja liittää kehon osat toisiinsa. Sillä on havaittu olevan erittäin tiheä hermotus ja sitä kautta se vaikuttaa voimakkaasti liikkeensäätelyyn ja voimansiirtoon. Jos faskiakerrokset ovat jumiutuneet toisiinsa kehon voimantuotto ja liikkuvuus heikkenevät. Samalla riski saada rasituskipuja tai urheiluvammoja lisääntyy.

FasciaMethod – Alkaa elokuussa 2019 Firebodylla

FasciaMethod on suomalaisten fysioterapeuttien kehittämä kehonhuoltomenetelmä ryhmäliikuntaan ja lisätyökalu yksilöävalmennukseen. FasciaMe – konseptissa yhdistyvät myofaskiaalinen liikkuvuusharjoittelu, dynaaminen täsmävenyttely kireille lihaksille, liikehallintaharjoittelu ja faskiakäsittely pallolla. Näkökulma on kuntouttava sisältäen harjoitteita yleisimpiin tuki- ja liikuntaelinoireisiin.  FasciaMe soveltuu kaikille, jotka haluavat parantaa suorituskykyään tehokkaasti ja edistää hyvinvointiaan.

Dynaaminen myofaskia

Näkemys liikkuvuusharjoittelusta on muuttunut.  Ymmärrys myofaskioiden merkityksestä ja toiminnasta kehossa on mullistanut niin anatomian, fysiologian kuin kehonhuollon maailman. Myofaskialla tarkoitetaan lihaksen ja faskian eli lihaskalvon yhtenäistä jatkumoa. Lihaksiin kohdistuva staattinen venyttely on pitkään ollut kehonhuollon keskiössä.  Kun liikkuvuus heikkenee, kyse on usein faskian kuivumisesta, jähmeydestä ja sen myötä koko myofaskian jäykkyydestä. Hyvinvoinnin edellytys on rento, hyvin nesteytynyt keho, jossa liikkuvuus on hyvä ja sen myötä myös liikehallinta. FasciaMe – konseptissa liikkuvuuteen vaikutetaan kokonaisvaltaisesti. Pääpaino harjoittelussa on myofaskiaalisessa liikkuvuusharjoittelussa.  Lisäksi teemme täsmävenytykset kehon yleisimmin kiristäviin lihaksiin.  Harjoittelu on lihastoimintaketjujen mukaista ja dynaamista.

Liikehallinta ja välilevyt

Myofaskiaalinen liikkuvuusharjoittelu, jonka ideana on mahdollisimman laajat liikeradat ja pitkien lihastoimintaketjujen läpikäyminen, vaatii hyvää dynaamista stabiliteettia eli liikehallintaa. Se myös kehittää hyvää liikehallintaa. Liikehallinta on tärkeää erityisesti suurilla liikeradoilla, joissa vipuvarret ovat pitkät. Vahva syvä tuki on nivelten, erityisesti selkärangan välilevyjen kuormittumisen kannalta tärkeää. Sen vuoksi harjoittelussa pidennämme lihastoimintaketjuja kohotuksen ja kannatuksen sekä aktiivisen lihastyön avulla.

Hermokudoksen huomioiminen

Kun koko keholle tehdään liikkuvuusharjoitteita, joissa kehonosat viedään äärimmilleen toisiinsa nähden, viedään silloin myös hermokudos äärimmilleen. Huomioimme harjoittelussa hermokudoksen ja annamme vaihtoehdon löysätä hermokudoksen kireyttä aina jostakin suunnasta. Näin harjoitteet ovat lempeämpiä hermokudoksen kannalta.

Täsmävenytykset

Kehossamme on lihaksia, jotka ovat tyypillisesti kireitä. Näihin lihaksiin on vaikea päästä vaikuttamaan täsmällisesti kokonaisvaltaisilla laaja-alaisilla liikkuvuusharjoitteilla. Sen vuoksi FasciaMe konseptissa on tyypillisimmille kireille lihaksille dynaamiset täsmävenytykset.

Faskiahieronta

Hierontapallolla käsittelemme liikkeen avulla tyypillisimmin kireitä pisteitä koko kehon faskioissa. Pyrimme saamaan nesteytymistä ja tehostamaan kalvokerrosten välistä liikettä. Käsittely pallolla on turvallista tarkoin valittujen pisteiden ja sopivan voimakkuuden sekä annostelun vuoksi.

Asiakkaiden sanomaa

Todella ihanaa. Rento tunne koko kehossa.

Perehtynyt vetäjä, hyvä ja taitava. Jumit löytyivät ja osin aukesivatkin. Sain arvokkaita vinkkejä kotiharjoitteluun. Kehonhuollon merkitys on valtava ja niin vaan jää aina tekemättä. Liikkuvuus ja vetreys löytyi.

10 vuotta nuorempi olo. Kiitos

Ihan huippua. Jumit saivat kyytiä ja oman kropan kireydet tulivat tutuiksi. Ohjaajalla todella paljon osaamista ja tietoa plus just hyvä tapa ohjata. Tack! Lisää tätä.

Valmentaja

Annika Cederlöf

Fysioterapeutti, Personaltrainer,
PhysioPilates 3-tason ohjaaja, FasciaMethod ohjaaja, Footbicohjaaja.